Fra Rinzais optegnelser

 

Overs¾ttelse af Tim Pallis

 

 

Den kinesiske zen mester Linji, japansk Rinzai, levede og virkede i Kina i Tang dynastiet. Man ved ikke, hvornŒr han blev f¿dt, men man ved, at han d¿de Œr 866.

 

Rinzai er grundl¾gger af den ene af de tre nuv¾rende en skoler i Japan: Rinzai, og Obaku.

 

Denne store zen mesters fyndige ord blev nedskrevet af hans elever i nogle optegnelser, som hedder Linji Lu eller Rinzai Roku.

 

Jeg har oversat enkelte korte stykker fra engelsk af de ord, som selv i dag er sŒ levende og rammende:

 

Provins Guvern¿r Wang og hans embedsm¾nd bad mesteren s¾tte sig i den h¿je stol i dharma hallen og sige et par ord. Mesteren satte sig i den h¿je stol og sagde:

 

I dag vil denne bjergmunk ikke n¾gte jer ¿nsket om, at han skal sige noget. Men hvis jeg virkelig skulle vise jer, hvad buddhismen er if¿lge de gamle zen mestre, kunne jeg faktisk slet ikke sige noget, og der ville ikke v¾re noget fodf¾ste for jer at finde.

 

Men siden jeg er blevet sŒ vel modtaget her i dag, vil jeg ikke skjule det v¾sentlige i zen skolen for jer. Nuvel! Er der en dygtig kriger til stede, som vil stille sig op i kamplinien og udfolde flaget. Lad ham vise hvad han duer til foran jer alle sammen.

 

En munk spurgte: Hvad er buddhismens egentlige v¾sen?

 

Mesteren rŒbte: KAAH!

 

Munken bukkede og mesteren sagde: Som modstander i en argumentation er denne unge mand ganske god.

 

En anden spurgte: Hvorfra kommer den sang du synger? Hvorfra kommer

din stil?

 

Mesteren sagde: Da jeg var hos min mester Huangbo (d. 850), spurgte jeg ham tre gange, og tre gange slog han mig.

 

Munken t¿vede.

 

Mesteren rŒbte: KAAH!, slog ham og sagde: Du kan ikke banke et s¿m ind i det tomme rum.

 

En l¾rd akademiker spurgte: Buddhismens tre hovedstr¿mninger og tolv inddelinger af l¾ren forklarer buddhanaturen ikke?

 

Denne plet ukrudt er aldrig blevet luget, svarede mesteren.

 

Men Buddha kunne da ikke finde pŒ at narre os? spurgte den l¾rde.

 

Hvor er Buddha? spurgte Rinzai.

 

Akademikeren tav.

 

Du troede nok du kunne fŒ ram pŒ mig i guvern¿rens n¾rv¾relse, sagde mesteren, ud med dig! Du hindrer andre i at stille sp¿rgsmŒl.

 

Mesteren fortsatte: Det er for den "store sags" skyld, at vi er forsamlede her i dag. Er der andre, som har sp¿rgsmŒl? Sig frem nu!

 

I det ¿jeblik du Œbner munden, har du allerede fjernet dig fra sagen. Hvorfor det?

 

Ved I ikke hvad Buddha sagde: Sandheden er ikke i ordene, den er hverken begr¾nset eller betinget af noget. Da I ikke har tillid til dette, mundhugges vi her i dag.

 

Jeg er bange for, at jeg har sinket Guvern¿ren og hans embedsm¾nd og derved fordunklet buddhanaturen. Jeg mŒ nok hellere tr¾kke mig tilbage.

 

KAAH!, rŒbte mesteren og sagde: I som mangler tillid, vil aldrig fŒ fred. Nu har I har stŒet l¾nge nok - pas godt pŒ jer selv.

 

En dag tog Rinzai til provinshovedstaden. Guvern¿r Wang bad mesteren indtage det h¿je s¾de i dharma hallen.

 

Derefter rejste MayŸ sig og spurgte: Medf¿lelsens gudinde Kannon har tusind h¾nder og tusind ¿jne. Hvilket ¿je er det sande ¿je?

 

Mesteren sagde: Medf¿lelsens gudinde Kannon har tusind h¾nder og tusind ¿jne. Hvilket er det sande ¿je? Sig det nu! Sig det nu!

 

MayŸ trak derpŒ mesteren ned fra den h¿je stol og satte sig selv pŒ den.

 

Mesteren gik t¾t hen til ham og sagde: Hvordan har du det?

 

MayŸ t¿vede.

 

Mesteren trak da MayŸ ned fra stolen og satte sig igen pŒ den. MayŸ gik ud. Mesteren steg ned.

 

Mesteren indtog det h¿je s¾de i dharma hallen og sagde: Inde i din r¿de k¿dklump er der et sandt menneske uden status, som hele tiden gŒr ind og ud af ansigtet pŒ dig. I som endnu ikke har fundet ham, hold udkig!

 

En munk rejste sig og spurgte: Hvad er det sande menneske uden status?

 

Mesteren steg ned fra sit h¿je s¾de, greb fat i munken og rŒbte: Sig det! Sig det!

 

Munken sk¾lvede.

 

Idet han st¿dte ham fra sig, sagde mesteren: Det sande mennesket uden status, sikken en lorte pind! DerpŒ gik han tilbage til sin bolig.

 

Mesteren tog plads pŒ det h¿je s¾de. En munk kom frem og bukkede. Mesteren rŒbte af ham.

 

®rv¾rdige l¾rer, sagde munken, vil De ikke nok lade v¾re med at pippe af mig.

 

Sig mig hvor jeg er faldet i? sagde mesteren.

 

Munken rŒbte: KAAH!

 

En anden munk spurgte: Hvad er det essentielle i buddhismen?

 

Mesteren rŒbte: KAAH!

 

Munken bukkede.

 

Mesteren sagde: Sig mig om det var et godt rŒb eller ej?

 

Munken sagde: R¿veren bag busken er fuldst¾ndig slŒet.

 

Hvad var da min fejl, spurgte mesteren.

 

Det kan ikke tilgives to gange, svarede munken.

 

Mesteren rŒbte: KAAH!

 

Samme dag m¿dte de to hovedmunke for de to meditations haller hinanden, og pŒ samme tid rŒbte de KAAH!.

 

Samme aften spurgte en munk mesteren: Hvem var g¾st og hvem var v¾rt?

 

Man kunne klart skelne g¾st fra v¾rt, sagde mesteren.

 

Til alle de forsamlede sagde han nu: Hvis I ¿nsker at forstŒ mit udtryk "g¾st og v¾rt", mŒ I sp¿rge hovedmunkene for de to haller. DerpŒ steg han ned.

 

Mesteren satte sig i den h¿je stol i hallen. En munk spurgte: Hvad er det essentielle i buddhismen?

 

Mesteren h¾vede sin flue visk.

 

Munken rŒbte: KAAH! Mesteren slog ham.

 

Igen spurgte en munk: Hvad er buddhismens inderste v¾sen?

 

Mesteren h¾vede atter sin fluedusk.

 

Munken rŒbte: KAAH! Mesteren rŒbte ogsŒ KAAH!. Munken sk¾lvede. Mesteren slog ham.

 

SŒ sagde mesteren: Den, der lever for sandheden, viger ikke tilbage fra at miste liv og legeme.

 

Jeg var tyve Œr hos mester Huangbo. Tre gange spurgte jeg ham om det essentielle i buddhismen, og tre gange slog han mig af ren og sk¾r hj¾lpsomhed.

 

Det var som at blive k¾rtegnet af en duftende blomsterkvist. Nu kunne jeg godt t¾nke mig at smage stokken igen. Hvem kan g¿re det?

 

En munk trŒdte frem: Det kan jeg!

 

Mesteren tog sin stok og gav den til ham. Munken t¿vede med at tage den. SŒ slog mesteren ham.

 

Mesteren satte sig i den h¿je stol i hallen. En munk spurgte: Hvad med sv¾rdets ¾g?

 

Farligt! Farligt! rŒbte mesteren.

 

Munken t¿vede. Mesteren slog ham.

 

En eller anden spurgte: Dengang l¾gbroder Shihshih trŒdte m¿llen for at male kornet, glemte han, at bev¾ge foden, hvor var han da?

 

Druknet i dybt forŒr! svarede Mesteren.

 

DerpŒ fortsatte han: Jeg svigter ikke den, der kommer til mig, hvem det sŒ end er. Jeg ved lige netop, hvor han kommer fra.

 

Hvis han kommer gŒende pŒ en bestemt mŒde, er det som om, han har mistet sig selv. Hvis han ikke kommer gŒende pŒ en bestemt mŒde, er det som om, han har bundet sig selv uden reb.

 

SpekulŽr ikke pŒ mŒ og fŒ. En forstŒelse og ingen forstŒelse er begge misforstŒelser. Det siger jeg lige ud.

 

Folk kan grine af mig sŒ meget de vil. Nu har I stŒet l¾nge nok, pas godt pŒ jer selv.

 

Fra den h¿je stol i hallen sagde mesteren: En mand pŒ en ensom bjergtop har ingen vej at gŒ. En mand pŒ en travl tv¾rvej kan hverken gŒ frem eller tilbage.

 

Mesteren indtog det h¿je s¾de i hallen og sagde: Den ene har v¾ret pŒ vej i al evighed, men er alligevel aldrig gŒet hjemmefra. Den anden er gŒet hjemmefra, men er alligevel ikke pŒ vej. Hvem af dem er v¾rdig til at blive bel¿nnet af guder og mennesker? DerpŒ steg han ned.

 

Mesteren satte sig i det h¿je s¾de, og en munk spurgte: Hvad er det f¿rste udsagn?

 

Mesteren sagde: NŒr de tre essentielle aspekters segl l¿ftes, ser man klart det cinober r¿de aftryk. Uden mindste t¿ven kan v¾rt og g¾st igen skelnes.

 

Hvad med det andet udsagn?

 

Mesteren sagde: Hvordan kunne Manjusri tillade Wu-chos udsp¿rgen? Hvorfor modarbejder det formŒlstjenlige den livs aktivitet, som afsk¾rer

forestillingernes str¿m?

 

Hvad er det tredie udsagn?

 

Mesteren sagde: L¾g m¾rke til marionetdukkernes optr¾den pŒ scenen. Alle deres hop og spring afh¾nger af manden bag.

 

Endvidere sagde mesteren: Hvert udsagn mŒ omfatte alle tre mysterier, og hvert mysterium mŒ omfatte de tre essentielle aspekter. Hvorledes

skal det forstŒs?

 

Ved aften sammenkomsten sagde mesteren til de forsamlede: Nogle gange fjerner jeg personen, men ikke milj¿et. Somme tider fjerner jeg milj¿et, men ikke personen. Undertiden fjerner jeg bŒde personen og milj¿et og til tider fjerner jeg hverken personen eller milj¿et.

 

En munk spurgte: Hvordan fjerner De personen, men ikke milj¿et?

 

Mesteren sagde: Det varme solskin d¾kker jorden med sin brokade. Et barns hŒr er langt og fint som silketrŒde.

 

Munken spurgte: Hvordan fjerner De milj¿et, men ikke personen?"

 

Mesteren sagde: Kejserens magt udstr¾kker sig overalt. Generalen ved fronten har sluttet vŒbenhvile.

 

Munken spurgte: Hvordan fjerner De bŒde personen og milj¿et?

 

Mesteren sagde: Provinserne Ping og Fen er helt afskŒret fra centralmagten, de er isoleret fra alt og alle.

 

Munken spurgte: Hvordan er det, nŒr De hverken fjerner personen eller milj¿et?

 

Mesteren sagde: NŒr kejseren stiger op pŒ sin trone i juvel paladset, bryder b¿nderne pŒ markerne ud i sang.

 

SŒ sagde mesteren: Hvis du vil l¾re Buddhas sandhed at kende, skal du s¿ge den rigtige erkendelse.

 

NŒr denne erkendelse er opnŒet, kan f¿dsel og d¿d ikke r¿re dig, og du kan frit komme og gŒ. Du beh¿ver ikke l¾ngere s¿ge noget, for det vil komme helt af sig selv.

 

Mine forg¾ngere i gamle dage havde hver deres mŒde at tr¾ne eleverne pŒ. Jeg derimod vil blot pointere, at du ikke skal lade dig f¿re bag lyset af andre. Hvis du vil noget, sŒ g¿r det! T¿v ikke!

 

I dag kan de studerende ikke komme nogen vegne. Hvad fejler I?

 

Det der er i vejen er, at I ikke har tillid til jer selv. Hvis du ikke har tillid til dig selv, vil du blive ved med at kvaje dig, og forvirret som du er, vil du blive manipuleret af alle mulige forhold og aldrig v¾re dig selv.

 

Alt, hvad der skal til, er at stoppe tankernes jagt efter noget. Du vil da leve ligesom Buddha og de gamle mestre.

 

Vil du vide hvem Buddha er? Han er ingen anden end dig selv, som stŒr foran mig og lytter til min tale. Fordi du ikke har tillid til dig selv, gŒr du rundt og s¿ger efter nogen eller noget udenfor dig selv.

 

Selvom du skulle finde noget, vil det kun v¾re tanker og ord. Nok sŒ udm¾rkede de kan v¾re, sŒ vil de ikke kunne give dig zen mestrenes levende erkendelse. Lad dig ikke narre!

 

Som jeg ser det, er du ikke forskellig fra Buddha. Hvad savner du egentlig i dine mange daglige g¿remŒl? Dine seks sanser h¿rer aldrig op med at strŒle guddommeligt!

 

Hvis du kan se tilv¾relsen pŒ denne mŒde, er du et menneske, som ikke har mere at g¿re resten af livet.

 

K¾re munke! Der er ingen fred i denne verden. Det er ligesom et hus i brand. Det er ikke et sted, hvor du skal blive ret l¾nge.

 

Den morderiske d¾mon "forf¾ngeligheden" slŒr pludselig til uden at tage hensyn til h¿j eller lav, gammel eller ung.

 

Hvis du ¿nsker at v¾re ligesom Buddha og de gamle mestre, sŒ s¿g ikke i det ydre.

 

Din bevidstheds "rene" lys i dette ¿jeblik er Dharmakaya Buddha i dit eget hus.

 

Din bevidstheds ikke-skelnende lys i dette ¿jeblik er Sambhogakaya i dit eget hus.

 

Din bevidstheds ikke-d¿mmende lys i dette ¿jeblik er Nirmanakaya i dit eget hus.

 

Dette treenige legeme er ingen anden end dig selv, som lytter til min tale lige nu for ¿jnene af mig.

 

K¾re munke! I mŒ l¾re den at kende, som bruger disse betegnelser. Han er det oprindelige ophav til alle buddhaerne, og hvert sted er hjemme for den, der f¿lger vejen.

 

Dit fysiske legeme sammensat af naturens elementer kan hverken tale om Buddhas sandhed eller lytte til den. Det kan din milt, mave, lever eller galle heller ikke og slet ikke det tomme rum.

 

SŒ hvem er det, der kan tale om Buddhas sandhed og lytte til den? Det er netop dig, som umiskendelig stŒr foran mig uden form og klart og tydeligt kan tale om Buddhas sandhed og lytte til den!

 

Hvis du kan erkende dette, er du som Buddha og de gamle mestre.

 

Hvis du aldrig nogensinde lader dig afbryde, vil alt hvad dit ¿je kontakter v¾re rigtigt. NŒr f¿lelserne opstŒr afbrydes indsigten, og nŒr tankerne skifter spaltes virkeligheden.

 

PŒ den mŒde sker der en "sj¾levandring" i forskellige verdener, og det medf¿rer alle slags lidelser. Som jeg ser det, er der ingen, som ikke dybest set er fuldkomne og frie.

 

I der f¿lger vejen, bevidstheden er uden form og vidstrakt i alle retninger:

 

I ¿jet kaldes den at se.

I ¿ret kaldes den at h¿re.

I n¾sen kaldes den at lugte.

I munden kaldes den at tale.

I h¾nderne kaldes den at tage.

I f¿dderne kaldes den at gŒ.

 

Egentlig talt er det kun Žt lys. Opdelt skelner man mellem de fem sanser og tanken.

 

Fordi sindet i virkeligheden ikke er til, er du fri, hvor som helst du er.

 

Hvorfor siger jeg alt dette? Det g¿r jeg, fordi I der f¿lger vejen, ikke kan forhindre jeres sind i at s¿ge overalt, og fordi I bekymrer jer for meget over de gamle mestres sk¿re pŒfund.

 

Det sande menneske er nemlig blot i overensstemmelse med enhver situation, som den er, og drager nytte af sine erfaringer.

 

NŒr han accepterer tingene, som de kommer, tager han t¿j pŒ. NŒr han ¿nsker at gŒ, gŒr han, nŒr han ¿nsker at sidde, sidder han.

 

Han t¾nker aldrig pŒ at blive en Buddha. Hvorfor det? En gammel mester sagde: Hvis du bevidst s¿ger Buddha, vil Buddha blot bliver et stort symbol pŒ f¿dsel og d¿d.

 

K¾re munke, tiden er kostbar! Alligevel styrter I frem og tilbage, studerer zen, mediterer, l¾rer om vejen, l¾rer navne og s¾tninger udenad, s¿ger Buddha, s¿ger en gammel mester eller en god l¾rer og spekulerer over alt muligt.

 

I der f¿lger vejen, tag ikke fejl! NŒr alt kommer til alt, har I hver is¾r en fader og en moder. Hvad s¿ger i egentlig? Pr¿v at vende jeres eget lys indad mod jer selv!

 

En gammel mester sagde: Yanadatta troede, at han havde mistet sit hoved, men da han stoppede sin afsindige s¿gen efter det, faldt han endelig til ro.

 

K¾re munke, v¾r blot ganske almindelige og afhold jer fra alt for fantasifulde forestillinger. Der er mange kronragede munke, som ikke kender forskel pŒ rigtig og forkert. De ser Œnder og d¾moner, peger mod ¿st og peger mod vest, vil have godt vejr eller regn osv.

 

Det er meget vigtigt, at I kommer til at se tingene klart, og at I kommer til den rigtige erkendelse. SŒ kan I gŒ jeres egne veje og m¿de verden uden at blive narret af okkultisterne.

 

Der er intet mere prisv¾rdigt end den, der ikke l¾ngere s¿ger noget. Lad v¾re med at str¾be efter noget, v¾r bare jer selv og helt almindelige. Men I farer fra den ene til den anden for at s¿ge hj¾lp, den er hel gal!

 

Du t¾nker kun pŒ at finde Buddha, men Buddha er kun et navn. Ved du ikke hvad det er, du pr¿ver pŒ at finde? Alle de gamle mestre i alle kulturer har kun s¿gt sandheden.

 

I der f¿lger vejen i dag, skal kun s¿ge sandheden. Find sandheden og fŒ en ende pŒ denne s¿gen! Indtil da mŒ du blive ved med at forvandle dig til den ene eller den anden af de seks eksistentielle tilstande.

            

Hvad er sandheden? Sandheden er bevidsthedens v¾sen. Bevidsthedens v¾sen er uden form. Den spreder sig i alle retninger og viser sin aktivitet lige for ¿jnene af dig.

 

Da mennesker ikke har den n¿dvendige tro pŒ den, tager de til takke med navne og ord, og pr¿ver at forstŒ Buddhas sandhed gennem de skrevne ord. Himlen og jorden er langt fra hinanden.

 

NŒr en gammel bjergmunk som jeg taler om sandheden, hvilken sandhed taler jeg da om?

 

Jeg taler om den grundl¾ggende bevidsthed. Den gennemtr¾nger alt. Den er i det verdslige og i det hellige, i det rene og forurenede, i det fine og grove.

 

Men det vigtige er, at du ikke s¾tter etiketter pŒ, som for eksempel fin eller grov eller verdslig og hellig.

 

Tro ikke at du ved at ben¾vne noget ogsŒ kender det. Det fine og grove, det verdslige og hellige kan ikke erkendes af mennesket kun gennem navne. Erkend det og brug det, men s¾t ikke etiketter pŒ. Dette kaldes det "mystiske princip".

 

Min snak om dharmaen er anderledes end alle andres. Selv om en Manjusri eller en Samantabhadra skulle vise sig for mig og sp¿rge om sandheden, ville jeg hurtigt gennemskue dem.

 

NŒr denne gamle munk sidder helt stille, og en eller anden, kommer for at sp¿rge om noget, kan jeg straks bed¿mme ham.

 

Hvorfor det? Fordi min mŒde at se tingene pŒ er anderledes. I det ydre g¿r jeg ikke forskel pŒ helligt og profant. I det indre kl¾ber jeg ikke til

den ubev¾gelige basis tilstand. Da jeg ser klart igennem alt, har jeg ingen tvivl.

 

I der f¿lger vejen, hvad angŒr Buddha's sandhed er det ikke n¿dvendigt at g¿re en indsats. Du skal blot v¾re et ganske almindeligt menneske uden at g¿re noget s¾rligt, gŒ pŒ WC, tage t¿j pŒ, spise og sove nŒr du er tr¾t. De dumme ler af mig, men den vise mand forstŒr.

 

En gammel mester sagde: At arbejde for materielle ting er idiotisk. V¾r blot din egen herre i enhver situation, og der hvor du er, er sandheden.