Fra Rinzais optegnelser
Overs¾ttelse
af Tim Pallis
Den
kinesiske zen mester Linji, japansk
Rinzai, levede og virkede i Kina i Tang
dynastiet. Man ved ikke, hvornŒr han blev f¿dt, men man ved, at han d¿de Œr
866.
Rinzai
er grundl¾gger af den ene af de tre nuv¾rende en skoler i Japan: Rinzai, Sōtō og Obaku.
Denne
store zen mesters fyndige ord blev
nedskrevet af hans elever i nogle optegnelser, som hedder Linji Lu eller Rinzai
Roku.
Jeg har
oversat enkelte korte stykker fra engelsk af de ord, som selv i dag er sŒ
levende og rammende:
Provins
Guvern¿r Wang og hans embedsm¾nd bad mesteren s¾tte sig i den h¿je stol i dharma hallen og sige et par ord.
Mesteren satte sig i den h¿je stol og sagde:
I dag
vil denne bjergmunk ikke n¾gte jer ¿nsket om, at han skal sige noget. Men hvis
jeg virkelig skulle vise jer, hvad buddhismen er if¿lge de gamle zen mestre, kunne jeg faktisk slet ikke
sige noget, og der ville ikke v¾re noget fodf¾ste for jer at finde.
Men
siden jeg er blevet sŒ vel modtaget her i dag, vil jeg ikke skjule det
v¾sentlige i zen skolen for jer.
Nuvel! Er der en dygtig kriger til stede, som vil stille sig op i kamplinien og
udfolde flaget. Lad ham vise hvad han duer til foran jer alle sammen.
En munk
spurgte: Hvad er buddhismens egentlige v¾sen?
Mesteren
rŒbte: KAAH!
Munken
bukkede og mesteren sagde: Som modstander i en argumentation er denne unge mand
ganske god.
En anden
spurgte: Hvorfra kommer den sang du synger? Hvorfra kommer
din stil?
Mesteren
sagde: Da jeg var hos min mester Huangbo (d. 850), spurgte jeg ham tre gange,
og tre gange slog han mig.
Munken
t¿vede.
Mesteren
rŒbte: KAAH!, slog ham og sagde: Du kan ikke banke et s¿m ind i det tomme rum.
En l¾rd
akademiker spurgte: Buddhismens tre hovedstr¿mninger og tolv inddelinger af
l¾ren forklarer buddhanaturen ikke?
Denne
plet ukrudt er aldrig blevet luget, svarede mesteren.
Men
Buddha kunne da ikke finde pŒ at narre os? spurgte den l¾rde.
Hvor er
Buddha? spurgte Rinzai.
Akademikeren
tav.
Du
troede nok du kunne fŒ ram pŒ mig i guvern¿rens n¾rv¾relse, sagde mesteren, ud
med dig! Du hindrer andre i at stille sp¿rgsmŒl.
Mesteren
fortsatte: Det er for den "store sags" skyld, at vi er forsamlede her
i dag. Er der andre, som har sp¿rgsmŒl? Sig frem nu!
I det
¿jeblik du Œbner munden, har du allerede fjernet dig fra sagen. Hvorfor det?
Ved I
ikke hvad Buddha sagde: Sandheden er ikke i ordene, den er hverken begr¾nset
eller betinget af noget. Da I ikke har tillid til dette, mundhugges vi her i dag.
Jeg er
bange for, at jeg har sinket Guvern¿ren og hans embedsm¾nd og derved fordunklet
buddhanaturen. Jeg mŒ nok hellere tr¾kke mig tilbage.
KAAH!,
rŒbte mesteren og sagde: I som mangler tillid, vil aldrig fŒ fred. Nu har I har
stŒet l¾nge nok - pas godt pŒ jer selv.
En dag
tog Rinzai til provinshovedstaden. Guvern¿r Wang bad mesteren indtage det h¿je
s¾de i dharma hallen.
Derefter
rejste MayŸ sig og spurgte: Medf¿lelsens gudinde Kannon har tusind h¾nder og tusind ¿jne. Hvilket ¿je er det sande
¿je?
Mesteren
sagde: Medf¿lelsens gudinde Kannon
har tusind h¾nder og tusind ¿jne. Hvilket er det sande ¿je? Sig det nu! Sig det
nu!
MayŸ
trak derpŒ mesteren ned fra den h¿je stol og satte sig selv pŒ den.
Mesteren
gik t¾t hen til ham og sagde: Hvordan har du det?
MayŸ
t¿vede.
Mesteren
trak da MayŸ ned fra stolen og satte sig igen pŒ den. MayŸ gik ud. Mesteren
steg ned.
Mesteren
indtog det h¿je s¾de i dharma hallen
og sagde: Inde i din r¿de k¿dklump er der et sandt menneske uden status, som
hele tiden gŒr ind og ud af ansigtet pŒ dig. I som endnu ikke har fundet ham, hold
udkig!
En munk
rejste sig og spurgte: Hvad er det sande menneske uden status?
Mesteren
steg ned fra sit h¿je s¾de, greb fat i munken og rŒbte: Sig det! Sig det!
Munken
sk¾lvede.
Idet han
st¿dte ham fra sig, sagde mesteren: Det sande mennesket uden status, sikken en
lorte pind! DerpŒ gik han tilbage til sin bolig.
Mesteren
tog plads pŒ det h¿je s¾de. En munk kom frem og bukkede. Mesteren rŒbte af ham.
®rv¾rdige
l¾rer, sagde munken, vil De ikke nok lade v¾re med at pippe af mig.
Sig mig
hvor jeg er faldet i? sagde mesteren.
Munken
rŒbte: KAAH!
En anden
munk spurgte: Hvad er det essentielle i buddhismen?
Mesteren
rŒbte: KAAH!
Munken
bukkede.
Mesteren
sagde: Sig mig om det var et godt rŒb eller ej?
Munken
sagde: R¿veren bag busken er fuldst¾ndig slŒet.
Hvad var
da min fejl, spurgte mesteren.
Det kan
ikke tilgives to gange, svarede munken.
Mesteren
rŒbte: KAAH!
Samme
dag m¿dte de to hovedmunke for de to meditations haller hinanden, og pŒ samme
tid rŒbte de KAAH!.
Samme
aften spurgte en munk mesteren: Hvem var g¾st og hvem var v¾rt?
Man
kunne klart skelne g¾st fra v¾rt, sagde mesteren.
Til alle
de forsamlede sagde han nu: Hvis I ¿nsker at forstŒ mit udtryk "g¾st og
v¾rt", mŒ I sp¿rge hovedmunkene for de to haller. DerpŒ steg han ned.
Mesteren
satte sig i den h¿je stol i hallen. En munk spurgte: Hvad er det essentielle i
buddhismen?
Mesteren
h¾vede sin flue visk.
Munken
rŒbte: KAAH! Mesteren slog ham.
Igen
spurgte en munk: Hvad er buddhismens inderste v¾sen?
Mesteren
h¾vede atter sin fluedusk.
Munken
rŒbte: KAAH! Mesteren rŒbte ogsŒ KAAH!. Munken sk¾lvede. Mesteren slog ham.
SŒ sagde
mesteren: Den, der lever for sandheden, viger ikke tilbage fra at miste liv og
legeme.
Jeg var
tyve Œr hos mester Huangbo. Tre gange spurgte jeg ham om det essentielle i
buddhismen, og tre gange slog han mig af ren og sk¾r hj¾lpsomhed.
Det var
som at blive k¾rtegnet af en duftende blomsterkvist. Nu kunne jeg godt t¾nke
mig at smage stokken igen. Hvem kan g¿re det?
En munk
trŒdte frem: Det kan jeg!
Mesteren
tog sin stok og gav den til ham. Munken t¿vede med at tage den. SŒ slog
mesteren ham.
Mesteren
satte sig i den h¿je stol i hallen. En munk spurgte: Hvad med sv¾rdets ¾g?
Farligt!
Farligt! rŒbte mesteren.
Munken
t¿vede. Mesteren slog ham.
En eller
anden spurgte: Dengang l¾gbroder Shihshih trŒdte m¿llen for at male kornet,
glemte han, at bev¾ge foden, hvor var han da?
Druknet
i dybt forŒr! svarede Mesteren.
DerpŒ
fortsatte han: Jeg svigter ikke den, der kommer til mig, hvem det sŒ end er.
Jeg ved lige netop, hvor han kommer fra.
Hvis han
kommer gŒende pŒ en bestemt mŒde, er det som om, han har mistet sig selv. Hvis
han ikke kommer gŒende pŒ en bestemt mŒde, er det som om, han har bundet sig
selv uden reb.
SpekulŽr
ikke pŒ mŒ og fŒ. En forstŒelse og ingen forstŒelse er begge misforstŒelser.
Det siger jeg lige ud.
Folk kan
grine af mig sŒ meget de vil. Nu har I stŒet l¾nge nok, pas godt pŒ jer selv.
Fra den
h¿je stol i hallen sagde mesteren: En mand pŒ en ensom bjergtop har ingen vej
at gŒ. En mand pŒ en travl tv¾rvej kan hverken gŒ frem eller tilbage.
Mesteren
indtog det h¿je s¾de i hallen og sagde: Den ene har v¾ret pŒ vej i al evighed,
men er alligevel aldrig gŒet hjemmefra. Den anden er gŒet hjemmefra, men er
alligevel ikke pŒ vej. Hvem af dem er v¾rdig til at blive bel¿nnet af guder og
mennesker? DerpŒ steg han ned.
Mesteren
satte sig i det h¿je s¾de, og en munk spurgte: Hvad er det f¿rste udsagn?
Mesteren
sagde: NŒr de tre essentielle aspekters segl l¿ftes, ser man klart det cinober r¿de
aftryk. Uden mindste t¿ven kan v¾rt og g¾st igen skelnes.
Hvad med
det andet udsagn?
Mesteren
sagde: Hvordan kunne Manjusri tillade Wu-chos udsp¿rgen? Hvorfor modarbejder
det formŒlstjenlige den livs aktivitet, som afsk¾rer
forestillingernes
str¿m?
Hvad er
det tredie udsagn?
Mesteren
sagde: L¾g m¾rke til marionetdukkernes optr¾den pŒ scenen. Alle deres hop og
spring afh¾nger af manden bag.
Endvidere
sagde mesteren: Hvert udsagn mŒ omfatte alle tre mysterier, og hvert mysterium
mŒ omfatte de tre essentielle aspekter. Hvorledes
skal det
forstŒs?
Ved
aften sammenkomsten sagde mesteren til de forsamlede: Nogle gange fjerner jeg
personen, men ikke milj¿et. Somme tider fjerner jeg milj¿et, men ikke personen.
Undertiden fjerner jeg bŒde personen og milj¿et og til tider fjerner jeg
hverken personen eller milj¿et.
En munk
spurgte: Hvordan fjerner De personen, men ikke milj¿et?
Mesteren
sagde: Det varme solskin d¾kker jorden med sin brokade. Et barns hŒr er langt
og fint som silketrŒde.
Munken
spurgte: Hvordan fjerner De milj¿et, men ikke personen?"
Mesteren
sagde: Kejserens magt udstr¾kker sig overalt. Generalen ved fronten har sluttet
vŒbenhvile.
Munken
spurgte: Hvordan fjerner De bŒde personen og milj¿et?
Mesteren
sagde: Provinserne Ping og Fen er helt afskŒret fra centralmagten, de er
isoleret fra alt og alle.
Munken
spurgte: Hvordan er det, nŒr De hverken fjerner personen eller milj¿et?
Mesteren
sagde: NŒr kejseren stiger op pŒ sin trone i juvel paladset, bryder b¿nderne pŒ
markerne ud i sang.
SŒ sagde
mesteren: Hvis du vil l¾re Buddhas sandhed at kende, skal du s¿ge den rigtige
erkendelse.
NŒr
denne erkendelse er opnŒet, kan f¿dsel og d¿d ikke r¿re dig, og du kan frit
komme og gŒ. Du beh¿ver ikke l¾ngere s¿ge noget, for det vil komme helt af sig
selv.
Mine
forg¾ngere i gamle dage havde hver deres mŒde at tr¾ne eleverne pŒ. Jeg derimod
vil blot pointere, at du ikke skal lade dig f¿re bag lyset af andre. Hvis du
vil noget, sŒ g¿r det! T¿v ikke!
I dag
kan de studerende ikke komme nogen vegne. Hvad fejler I?
Det der
er i vejen er, at I ikke har tillid til jer selv. Hvis du ikke har tillid til
dig selv, vil du blive ved med at kvaje dig, og forvirret som du er, vil du
blive manipuleret af alle mulige forhold og aldrig v¾re dig selv.
Alt,
hvad der skal til, er at stoppe tankernes jagt efter noget. Du vil da leve
ligesom Buddha og de gamle mestre.
Vil du
vide hvem Buddha er? Han er ingen anden end dig selv, som stŒr foran mig og
lytter til min tale. Fordi du ikke har tillid til dig selv, gŒr du rundt og
s¿ger efter nogen eller noget udenfor dig selv.
Selvom
du skulle finde noget, vil det kun v¾re tanker og ord. Nok sŒ udm¾rkede de kan
v¾re, sŒ vil de ikke kunne give dig zen
mestrenes levende erkendelse. Lad dig ikke narre!
Som jeg
ser det, er du ikke forskellig fra Buddha. Hvad savner du egentlig i dine mange
daglige g¿remŒl? Dine seks sanser h¿rer aldrig op med at strŒle guddommeligt!
Hvis du
kan se tilv¾relsen pŒ denne mŒde, er du et menneske, som ikke har mere at g¿re
resten af livet.
K¾re
munke! Der er ingen fred i denne verden. Det er ligesom et hus i brand. Det er
ikke et sted, hvor du skal blive ret l¾nge.
Den
morderiske d¾mon "forf¾ngeligheden" slŒr pludselig til uden at tage
hensyn til h¿j eller lav, gammel eller ung.
Hvis du
¿nsker at v¾re ligesom Buddha og de gamle mestre, sŒ s¿g ikke i det ydre.
Din
bevidstheds "rene" lys i dette ¿jeblik er Dharmakaya Buddha i dit eget hus.
Din
bevidstheds ikke-skelnende lys i dette ¿jeblik er Sambhogakaya i dit eget hus.
Din
bevidstheds ikke-d¿mmende lys i dette ¿jeblik er Nirmanakaya i dit eget hus.
Dette
treenige legeme er ingen anden end dig selv, som lytter til min tale lige nu
for ¿jnene af mig.
K¾re
munke! I mŒ l¾re den at kende, som bruger disse betegnelser. Han er det
oprindelige ophav til alle buddhaerne, og hvert sted er hjemme for den, der
f¿lger vejen.
Dit
fysiske legeme sammensat af naturens elementer kan hverken tale om Buddhas
sandhed eller lytte til den. Det kan din milt, mave, lever eller galle heller
ikke og slet ikke det tomme rum.
SŒ hvem
er det, der kan tale om Buddhas sandhed og lytte til den? Det er netop dig, som
umiskendelig stŒr foran mig uden form og klart og tydeligt kan tale om Buddhas
sandhed og lytte til den!
Hvis du
kan erkende dette, er du som Buddha og de gamle mestre.
Hvis du
aldrig nogensinde lader dig afbryde, vil alt hvad dit ¿je kontakter v¾re
rigtigt. NŒr f¿lelserne opstŒr afbrydes indsigten, og nŒr tankerne skifter
spaltes virkeligheden.
PŒ den
mŒde sker der en "sj¾levandring" i forskellige verdener, og det
medf¿rer alle slags lidelser. Som jeg ser det, er der ingen, som ikke dybest
set er fuldkomne og frie.
I der
f¿lger vejen, bevidstheden er uden form og vidstrakt i alle retninger:
I ¿jet
kaldes den at se.
I ¿ret kaldes
den at h¿re.
I n¾sen
kaldes den at lugte.
I munden
kaldes den at tale.
I
h¾nderne kaldes den at tage.
I
f¿dderne kaldes den at gŒ.
Egentlig
talt er det kun Žt lys. Opdelt skelner man mellem de fem sanser og tanken.
Fordi
sindet i virkeligheden ikke er til, er du fri, hvor som helst du er.
Hvorfor
siger jeg alt dette? Det g¿r jeg, fordi I der f¿lger vejen, ikke kan forhindre
jeres sind i at s¿ge overalt, og fordi I bekymrer jer for meget over de gamle
mestres sk¿re pŒfund.
Det
sande menneske er nemlig blot i overensstemmelse med enhver situation, som den
er, og drager nytte af sine erfaringer.
NŒr han
accepterer tingene, som de kommer, tager han t¿j pŒ. NŒr han ¿nsker at gŒ, gŒr
han, nŒr han ¿nsker at sidde, sidder han.
Han
t¾nker aldrig pŒ at blive en Buddha. Hvorfor det? En gammel mester sagde: Hvis
du bevidst s¿ger Buddha, vil Buddha blot bliver et stort symbol pŒ f¿dsel og
d¿d.
K¾re
munke, tiden er kostbar! Alligevel styrter I frem og tilbage, studerer zen, mediterer, l¾rer om vejen, l¾rer
navne og s¾tninger udenad, s¿ger Buddha, s¿ger en gammel mester eller en god
l¾rer og spekulerer over alt muligt.
I der
f¿lger vejen, tag ikke fejl! NŒr alt kommer til alt, har I hver is¾r en fader
og en moder. Hvad s¿ger i egentlig? Pr¿v at vende jeres eget lys indad mod jer
selv!
En
gammel mester sagde: Yanadatta troede, at han havde mistet sit hoved, men da
han stoppede sin afsindige s¿gen efter det, faldt han endelig til ro.
K¾re
munke, v¾r blot ganske almindelige og afhold jer fra alt for fantasifulde
forestillinger. Der er mange kronragede munke, som ikke kender forskel pŒ
rigtig og forkert. De ser Œnder og d¾moner, peger mod ¿st og peger mod vest,
vil have godt vejr eller regn osv.
Det er
meget vigtigt, at I kommer til at se tingene klart, og at I kommer til den
rigtige erkendelse. SŒ kan I gŒ jeres egne veje og m¿de verden uden at blive
narret af okkultisterne.
Der er
intet mere prisv¾rdigt end den, der ikke l¾ngere s¿ger noget. Lad v¾re med at
str¾be efter noget, v¾r bare jer selv og helt almindelige. Men I farer fra den
ene til den anden for at s¿ge hj¾lp, den er hel gal!
Du
t¾nker kun pŒ at finde Buddha, men Buddha er kun et navn. Ved du ikke hvad det
er, du pr¿ver pŒ at finde? Alle de gamle mestre i alle kulturer har kun s¿gt
sandheden.
I der
f¿lger vejen i dag, skal kun s¿ge sandheden. Find sandheden og fŒ en ende pŒ
denne s¿gen! Indtil da mŒ du blive ved med at forvandle dig til den ene eller
den anden af de seks eksistentielle tilstande.
Hvad er
sandheden? Sandheden er bevidsthedens v¾sen. Bevidsthedens v¾sen er uden form.
Den spreder sig i alle retninger og viser sin aktivitet lige for ¿jnene af dig.
Da
mennesker ikke har den n¿dvendige tro pŒ den, tager de til takke med navne og
ord, og pr¿ver at forstŒ Buddhas sandhed gennem de skrevne ord. Himlen og
jorden er langt fra hinanden.
NŒr en
gammel bjergmunk som jeg taler om sandheden, hvilken sandhed taler jeg da om?
Jeg
taler om den grundl¾ggende bevidsthed. Den gennemtr¾nger alt. Den er i det
verdslige og i det hellige, i det rene og forurenede, i det fine og grove.
Men det
vigtige er, at du ikke s¾tter etiketter pŒ, som for eksempel fin eller grov
eller verdslig og hellig.
Tro ikke
at du ved at ben¾vne noget ogsŒ kender det. Det fine og grove, det verdslige og
hellige kan ikke erkendes af mennesket kun gennem navne. Erkend det og brug
det, men s¾t ikke etiketter pŒ. Dette kaldes det "mystiske princip".
Min snak
om dharmaen er anderledes end alle
andres. Selv om en Manjusri eller en Samantabhadra skulle vise sig for mig og
sp¿rge om sandheden, ville jeg hurtigt gennemskue dem.
NŒr
denne gamle munk sidder helt stille, og en eller anden, kommer for at sp¿rge om
noget, kan jeg straks bed¿mme ham.
Hvorfor
det? Fordi min mŒde at se tingene pŒ er anderledes. I det ydre g¿r jeg ikke
forskel pŒ helligt og profant. I det indre kl¾ber jeg ikke til
den
ubev¾gelige basis tilstand. Da jeg ser klart igennem alt, har jeg ingen tvivl.
I der
f¿lger vejen, hvad angŒr Buddha's sandhed er det ikke n¿dvendigt at g¿re en
indsats. Du skal blot v¾re et ganske almindeligt menneske uden at g¿re noget
s¾rligt, gŒ pŒ WC, tage t¿j pŒ, spise og sove nŒr du er tr¾t. De dumme ler af
mig, men den vise mand forstŒr.
En
gammel mester sagde: At arbejde for materielle ting er idiotisk. V¾r blot din
egen herre i enhver situation, og der hvor du er, er sandheden.